jueves, 27 de enero de 2011

Instruments de vent fusta

Els instruments de vent fusta es diferencien dels de vent metall, en què, en els instruments de vent fusta l'aire s'intridueix per una llengüeta o bisell, i no boquilla (com el vent metall).
Diferenciem dos tipus de llengüetes:
  • Llengüeta simple, aquella que només te i vibra una canya
  • LLengüeta doble, aquella que te dos canyes i vibren l'una amb l'altra.

                                  bisell,                        llengüeta simple,           llengüeta doble

miércoles, 26 de enero de 2011

CLARINET

Hi ha diferents tamanys de clarinets, per tal de poder fer una amplia gamma notes amb el timbre del clarinet.
Recordem que com a norma general, com més gran és un instrument més greu és el seu so.
Família del clarinet


Boquilla Clarinet










CLARINET BAIX

martes, 25 de enero de 2011

FLAUTA TRAVESERA

La flauta és un instrument de vent fusta, el qual sona quan s'introdueix aire pel bisell.

Bisell flauta travesera

flauta on es veu el bisell
 

Bisell de flauta de dolça

Un dels millors flautistes del S.XX
 


FLAUTA + BEATBOX?


PARTITA BACH. FLAUTA SOLO


CONCERT PIANO Nº2 DE RACHMANINOV (SOLOS FLAUTA I CLARINET)

També hi ha una flauta més petita de so més agut. És el FLAUTÍ

lunes, 24 de enero de 2011

OBOÉ

El oboé és un instrument de vent fusta amb llengüeta de canya doble. No hi ha que oblidar, que el so d'aquest tipus d'instruments es produeix en vibrar les dos canyes l'una amb l'altra.

Lengüeta doble


Lengüeta de oboe







També existeix (com en la resta d'instruments) un germà major de l'0boé. Es tracta del Corno Anglés

domingo, 23 de enero de 2011

FAGOT

El fagot és un instrument de vent fusta amb llengüeta de doble canya (igual que la de l'oboé)

Fagot i  Contrafagot




Si el fagot és greu, encara te un germà major i més greu que ell. És el CONTRAFAGOT

sábado, 22 de enero de 2011

SAXOFONS

El saxo és un instrument de vent fusta amb llengüeta de canya simple (com el clarinet). Te una gran família per poder fer una gran varietat de sons (saxos petits que fans sons aguts i saxos més grans que fan sons més greus)

Família del Saxofon


Quartet saxos


Saxo soprà (agut)


Saxo tenor


Saxo baix


Saxo Contrabajo (que pedazo de saxo!!) poc utilitzat

viernes, 21 de enero de 2011

Vent metall

Tots els instruments de vent metall tenen com a factor comú la boquilla per on es bufa i fem que entre l'aire.
Boquilla forma de "copa"
Boquilla forma "embudo"

La familia de vent metall està formada pels següents instruments: (ordenats de agut a greu)

  • Trompeta
  • Trompa
  • Trombó
  • Tuba
També existeix el Bombardino però aquest no sol ser tan freqüent en la orquestra.
Família vent metall









Trompeta

Trompeta


 Así se hace una trompeta


Ruben Simeó


Tocant dos trompetes alhora!

jueves, 20 de enero de 2011

Trompa

Trompa


 

Tablatura

Un dels aspectes pels quals, la música instrumental adquirira importància va ser perque s'inventà un forma de notació de les notes musicals diferent del pentagrama. És el cas de les tablatures.
Aquestes, indiquen de forma clara, quina tecla o quina corda s'ha de tocar.Hi han dos mètodes fonamentals:
  • Aquelles que sobre unes línies (que són les cordes o ordres de l'instrument) utilitzen números.
  • Aquelles que les indicacions son lletres del alfabet
El fet existira una notació fàcil d'entendre va tenir com a conseqüència que, gran part de la població que no tenia coneixements musicals poguès tocar un instrument. Es pot dir que és l'origen de les tablatures de guitarra que avui dia són tan conegudes i usades.

A continuació un exemple d'una tablatura en cifra per a vihuela de 1554.

Archivo:Vihuela-Tab Fuenllana 1554.jpg 

Un clar exemple de tablatura alfabètica.

 

miércoles, 19 de enero de 2011

martes, 18 de enero de 2011

Compositors

Archivo:Renesansa-skladatelji.PNG
Fes click damunt l'imatge per veure-la més gran


 












COMPOSITORES Y FORMAS TÍPICAS DE LA ÉPOCA
a.       Franco-flamenc:
·   Janequin
·   Dufay
·   Binchois
b.      Italia: (Madrigales)
·   Monteverdi (Madrigalismos)
·   Willaert
c.       Espanya: (Villancico) à Época de oro de la música española
d.      Anglaterra:
    e.       Alemanya:
     

    Música vocal profana

    Al llarg del S.XVI neix la música nacional, és a dir, unes formes músicals pròpies de cada país. El nacionalisme músical del renaixement consisteix en aplicar a la chanson franco-flamenca característiques típiques de cada país.

    Les formes profanes de l'època més importants són:
    • França: Chanson francesa, en francés i de temàtica principal l'amor
    • Italia: Madrigal, que relata escenes pastorals, en italià. La música intenta evocar musicalment allò que el text relata
    • Allemanya: Lied Alemà (cançó alemana) i el quodlibet (que es una mescla incongruent de textos).
    • Espanya: Nadala.
      • La nadala que avui dia coneixem va neixer en aquesta època i no tenia cap connotació religiosa.
      • Era una composició estròfica en la que la melodia es troba en la veu superior.
      • El millor compositor de nadales va ser Juan del Enzina.
    Exemples:
    Madrigal  "Tu dormi? Ah, crudo core" de Claudio Monteverdi


    Nadala "Hoy comamos y bebamos" de Juan del Enzina

    Música vocal religiosa

    La música religiosa en aquesta època és molt important. Com hem de saber, una de les funcions principals de la música en la religió, és fer creure als creients la magnitud de Déu, per tant com més impresionant, com més gran siguin els cors, més impacte tindrà sobre els fidels.

    Com hem dit abans, la religió està dividida en dos: la església catòlica i la protestant. Per tant, hi han formes musicals són diferentes.

    Així, les formes vocals més importants són:

    Catolicisme (l'idioma del text és el llatí)
    • La missa, que consisteix en cantar, de manera contrapuntisita, les diferents parts de la missa en lloc de ser dites pel sacerdot:
      • Kyrie
      • Gloria
      • Credo
      • Sanctus
      • Agnus dei
      • Ite missa est
    • Motet, composició a 2, 3 o més veus sobre textos sagrats en llatí i d'extensió breu

    Protestantisme (l'idioma del text és el propi de cada regió)
    • Coral (Alemanya) composició a 4 veus homofònica.Text en alemany
    • Salmos Hugonetes (França) són composicions monòdiques sense acompanyament instrument de text en francés.
    • Anthem (Anglaterra) similar al motet però en anglés.

    Exemples:

    Kyrie d'una missa de Victoria (observa com hi canten més de quatre veus a l'hora)

    Entre copes va la cosa!!



    lunes, 17 de enero de 2011

    miércoles, 12 de enero de 2011

    Instruments renaixentistes

    Hi ha un norma al renaixement i és que es prefereixen les interpretacions d'un mateix timbre, per poder aconseguir aquest objectiu es fa fonamental fer familíes instrumentals de totes les tesitures (instruments que puguin fer sons greus,instruments que puguin fer sons intermedis i d'altres instruments que facen sons aguts).
    Resumint, es crea d'un instrument els germans aguts i greus per conservar el timbre.

    La classificació dels intruments és igual que al'edat mitjana, es classifiquen de la següent manera:
    • Instruments alts, que són els que tenen una sonoritat molt forta i per tant s'utilitzaven per tocar al carrer. (Quasi tots els instruments de vent metall).
    • Instruments baixos, que són aquells que tenen uns sonoritat molt dèbil i per tant es tocaven en una cambra. (Quasi tots els instruments de corda i la familia de les flautes).
    MAPA CONCEPTUAL

    Fes click en aquest enllaç per veure més sobre instruments renaixentistes (molt recomanat)

    Resumen

    pagagnini

    Si podeu veure-ho en directe, és molt recomnable! Riuràs!

    instruments de corda puntejada

    Són tots aquells instruments en que la manera de fer sonar la corda es puntejant-la amb una pua o plectre.

    Piano

    Afinant un piano. Un piano per dins!!


    Famosíssim Nocturno nº2 de Chopin (qui va estar vivint en la cartuja de Valldemossa)


    FUNCIONAMENT DELS "MARTELLS" QUE COPEGEN LES CORDES DEL PIANO





    Un virtuos del piano!!

    TICO TICO A 4 MANS EN 1 GUITARRA!! no ha de ser gens fàcil!!

    Guitarra


     



    TICO TICO a 4 mans en 1 guitarra!!


    I el tan popular Concert d'Aranjuez per a guitarra i orquestra del valencià Joquim Rodrigo, que com sabreu va ser cec.

    arpa






    En aquest vídeo es pot veure el efecte d'un glissando en una arpa

    lunes, 10 de enero de 2011

    llaüt renaixentista

    El llaüt és el instrument predilecte de l'època. Tota persona culta havia de saber tocar el llaüt. Era un instrument de caràcter aristocràtic.

    Com és un llaüt renaixentista?


    Com sona un llaüt?

    Instruments de corda fregada

    Són tots aquells instruments en què la corda entra en vibració al ser fregada. Els instruments més importants de corda fregada són els de la família del violí, es a dir, violí, viola, violoncello i contrabaix

    Diferència de altura del so

    Parts dels instruments

    Técniques principals d'interpretació

    Col·locació en l'orquestra

    Clavicembal

    Aquest instrument te dos teclats per si es vol tocar més o menys fort, ja que no pot per dinàmiques.
    El mecanisme consisteix en què un plectre pesiga les cordes a diferència del piano que les copeja.




    Així sona el preludi nº2 de Bach de "el clave bien temperado" al clavicembal

    domingo, 9 de enero de 2011

    Bandurria i llaüt


    Bandurria (o bandurria soprà)


    Llaüt (o bandurria tenor)


    Orquestra de instruments de plectre

    sábado, 8 de enero de 2011

    Vihuela

    El llaüt serà el rei dels instruments en tota Europa menys a Espanya, on va ser substituït per la Vihuela,la qual a finals del S.XVI va ser substituida per la guitarra.



    Si us doneu compte, tant el so com la forma és molt paregut al de la guitarra.

    viernes, 7 de enero de 2011

    El clavicembal

    Aquest instrument te dos teclats per si es vol tocar més o menys fort, ja que no pot per dinàmiques.
    El mecanisme consisteix en què un plectre pesiga les cordes a diferència del piano que les copeja


    jueves, 6 de enero de 2011

    Família de les violes

    Hi han de molts tamanys per tal de conseguir un mateix timbre i una amplia gama de sons.



    Aquí s'observa una gran quantitat de violes (unes molts grans i greus i altres més petites i agudes)